Подача заявок на участь у Громадському бюджеті Херсона почнеться з 15 червня і триватиме 45 календарних днів.
Про те, як реалізовуватиме цю громадську ініціативу місто, ми розпитали у голови Координаційного комітету громадського бюджету, депутата Херсонської міської ради Ольги Співакіної.
- Пані Ольго, нагадаймо спочатку містянам, що таке громадський бюджет?
- Громадський бюджет ще називають «бюджетом участі». Сама назва дає розуміння цього інструменту. Тобто він дає РЕАЛЬНУ можливість містянам безпосередньо взяти участь у РЕАЛЬНОМУ розподілі бюджету на користь громади. В Україні ця практика з’явилася з 2015 року, і Херсон не пасе задніх. Знаєте, ідея громадського бюджету є таким собі барометром активності громади.
- Чи справді громадський бюджет є дієвим механізмом участі громади у розвитку?
- Порівняймо, наприклад, з електронною петицією… Міська рада розглядає петицію тоді, коли вона набрала зазначену кількість голосів (а рішення депутатів у сесійній залі, як відомо, може бути і позитивне, і негативне). Інша справа громадський бюджет – тут влада зобов’язана (не просто має право), а саме зобов’язана реалізувати проекти-переможці. Кінцевий результат будь-якого проєкту – це ЗАВЕРШЕНИЙоб’єкт.
- Чи є «мінуси» у громадського бюджету?
- Сьогодні найголовніший «мінус» – низька залученість містян до процесу! Доказом цього є, наприклад, попередній рік, де перемогли 4 проєкти від одного автора. Хоч про громадський бюджет багато говорять у місті на різних рівнях та різних комунікаційних майданчиках, проте поінформованість про нього серед громади залишається низькою.
- Що з цим робити?
- По-перше, виходячи з практики попередніх років, вносити певні зміни в правила участі в громадському бюджеті, по-друге, мені здається, що з кожним роком, коли буде реалізовано все більше і більше проєктів (що були подані звичайними людьми) – містяни самі побачать факт реалізації задумів та ідей, що покращують міський простір чи приносять користь громаді, тоді й активність громади зросте.
Окрім того, нині коштом міського громадського бюджету вирішуються проблеми, які насправді не є загальноміськими. Здебільшого подаються проєкти з облаштування територій шкіл і садочків, заміни парканів тощо … А головна ідея такого інструменту – полягає в тому, щоб громадяни мали можливість звернути увагу на конкретні проблеми міста, до яких у влади не доходять руки,…. або реалізувались ідеї, що будуть протестовані як пілотні майданчики для майбутніх міських програм. Ви ж знаєте, що бюджет працює по програмно-цільовому принципу. Кажучи простіше: не має програми – не має коштів. Тому громадський бюджет може бути такою своєрідною платформою для креативних рішень просторових програм, які потім, якщо «приживуться» – стануть реалізованими вже через виділення коштів із міського бюджету.
Візьмемо для прикладу проблему утилізації і збору відпрацьованих батарейок чи відмову від вживання поліструктурних пакетів та перехід на еко-пакети тощо. Я впевнена, що ми до цього обов’язково дійдемо. А поки що автори будуть й надалі подавати проєкти щодо облаштування територій, замість будівництва, скажімо, скейт-парку. На жаль, у реалізації сучасних проєктів відображається теперішній стан Херсона. Якщо нова влада поліпшить цю ситуацію, то і сама якість проектів громадського бюджету буде дещо іншою.
- А якими критеріями можна визначати успішність громадського бюджету?
- На мій погляд, головний критерій – це частка містян, яка бере участь у голосуванні. По-друге, це частка реалізованих проектів. Наприклад, зараз у Херсоні 5 проєктів, які стали переможцями у 2019 році і досі не реалізовані і 18 проєктів, які перемогли торік. Ми докладемо всіх зусиль, аби цього рокувсі ці 23 проєкти були реалізованні. Депутатський корпус підтримав виділення коштів на них, передбачивши в повному обсязі необхідні кошти. Також додатково були передбачено фінансування на інформаційно-промоційну компанію громадського бюджету цього року. Незабаром буде відомий переможець конкурсу, який допомагатиме громадянам розібратись у процедурі громадського бюджету. А з 15 червня ми стартуємо…
- Як відомо, у місті було обрано новий склад Координаційного комітету громадського бюджету, чи будуть якісь зміни у зв’язку з цим?
- Новий склад Координаційного комітету вже тривалий час плідно працює. У майбутньому ми враховуємо всі недоліки, які можливо будуть виникати. Для цього обов’язково і вивчимо досвід інших міст, які навчилися стимулювати жителів до креативності. Також подумаємо, як заохочувати до участі проєкти, пов’язані з культурою, екологією тощо. Хотілося б, щоб серед поданих заявок були не лише дитячі майданчики та заміна вікон у школах, а щоб майбутні проєкти були різносторонні, «підтягували» різні сторони життя міста. Важливо також, щоб напрямки громадського бюджету збігалися зі стратегічними напрямками розвитку Херсона, створювали своєрідний ефект синергії – тоді і загальноміський результат від реалізації проєктів буде помітнішим.